Tiedote Koronaviruksen vaikutuksesta seuratoiminnan jatkumiseen

20.3.2020

Tiedote Koronaviruksen vaikutuksesta Oulun Pyrinnön seuratoiminnan jatkumiseen

Hei Oulun Pyrinnön jäsenet,

Oulun Pyrinnön seuratoiminta on koko muun yhteiskunnan kanssa yllättävässä tilanteessa. Suomen hallitus on todennut maassa vallitsevan poikkeustilan, ja vallitsevan koronavirustilanteen takia valmiuslaki astuu voimaan. Toimenpiteiden tarkoituksena on suojata väestöä sekä turvata yhteiskunnan ja talouselämän toiminta. Suomen hallitus on todennut maanantaina 16.3. maamme olevan poikkeusoloissa koronavirusepidemian vuoksi. Hallitus linjasi lisätoimenpiteistä liittyen mm. liikuntapaikkojen sulkemiseen sekä yli 10 hengen kokoontumisten kieltämiseen.

Tämän vuoksi Oulun Pyrintö on päättänyt seuran urheilutoiminnan keskeyttämisestä maanantaihin 13.4. saakka. Toiminnan jatkamisesta tämän jälkeen tullaan päättämään, kun saamme lisätietoa.

Seuran toiminnan sopeuttaminen on välttämätöntä poikkeusaikoina. Erilaisilla toimenpiteillä voidaan välttyä suuremmilta taloudellisilta ongelmilta.

Oulun Pyrintö on antanut lomautusilmoituksen työsuhteessa oleville lajivastaaville, päätoimisille valmentajille ja tuntivalmentajille, yhteensä 60 henkilölle.

Päätoimisten työntekijöiden kanssa on sovittu ensin lomarahojen pitämisestä vapaana 30.3. alkaen ja mikäli tilanne jatkuu, lomautuksen vaihtoehtona ensin kesälomien pitäminen.

Tuntivalmentajien lomautus alkaa 1.4. ja arvioitu kestoaika riippuu poikkeustilan kestosta. Työt jatkuvat heti kun ryhmät pääsevät harjoittelemaan normaalisti.

Päätoimiset työntekijät työskentelevät maaliskuun loppuun mm seuran lajistrategioiden kehittämisessä ja omatoimisten harjoitusohjelmien suunnittelussa. Uuden toiminnan ideointi ja urheilijan polun kehittäminen lapsuusvaiheesta huippu-urheiluun on meille jokaiselle sydämen asia. Jos jotain positiivista tästä tilanteesta löytää niin ainakin sen, että nyt on aikaa kehitystyölle ja luoda toimintasuunnitelmat niin, että seuran strategia vuosille 2021-2025 tulee tuottamaan jotain ainutlaatuista, jossa jokainen haluaa olla taatusti mukana.

Toiminnan keskeytymisen vaikutukset toimintamaksuihin

Tilanne on Oulun Pyrinnön talouden ja toiminnan jatkuvuuden kannalta haastava, mutta uskomme että tästä selvitään. Tiedämme, että jos jäsenet ja lasten huoltajat osoittavat tässä tilanteessa yhteishenkeä ja joustavuutta, onnistumme toiminnassaan myös sen jälkeen, kun poikkeustilanne on ohi. Oulun Pyrintö ei ole kolmannen sektorin toimijana voittoa tavoitteleva taho, vaan toimintamaksuilla katetaan toiminnasta syntyviä kuluja. Vaikka Oulun Pyrintö ei voi tässä poikkeustilanteessa tarjota normaalia, ohjattua ohjaus- ja valmennustoimintaa, on meillä yhä juoksevia kuluja mm. toimiston tilavuokran, palkkojen ja järjestelmäkulujen osalta.

Olemme tehneet seuraavat linjaukset Olympiakomitean ja lajiliittojen ohjeistuksia hyödyntäen.

• Oulun Pyrinnön jäsenmaksuja ei palauteta
  • Yleisurheilun, voimistelun ja painin harrasteryhmien harjoitukset ja tapahtumat siirretään myöhempään ajankohtaan tai järjestetään vaihtoehtoista toimintaa. Toimintamaksut on peritty kevätkauden osalta, mutta kausi jatkuu nyt kesään tai tarvittaessa syksyyn samalla maksulla. Lajijaostot tiedottavat ryhmille erikseen, miten korvaavat harjoitukset järjestetään.
  • Ympärivuotisesti toimivien yleisurheilun valmennusryhmien osalta maaliskuun maksuja ei palauteta. Valmentajat tekevät tauon ajalle omatoimiset harjoitusohjelmat. Seuraava laskutuskausi olisi huhti-toukokuu, mutta huhtikuuta ei laskuteta. Toukokuu laskutetaan vasta kun tiedetään, milloin ryhmäharjoittelu jatkuu.
  • Voimistelun kilparyhmien kausimaksut on maksettu huhtikuun loppuun eikä kausimaksuja palauteta. Kevään kisakauden peruuntumisesta johtuen, kesälle suunniteltu omatoiminen harjoittelujakso (=kesälomat) siirretään pidettäväksi nyt huhtikuulle. Harjoitukset jatkuvat siis kesän läpi keskeytyksettä.
  • Mikäli poikkeustilanne jatkuu pitkään, voi tulla tilanne, että teillä on henkilökohtaisia taloudellisia haasteita selviytyä arjesta ja harrastusmaksuista mm. lomautuksien takia. Olkaa yhteydessä tarvittaessa seuraan, niin käsittelemme maksut tapauskohtaisesti. Tukea harrastusmaksuihin: https://www.oulunpyrinto.fi/etusivu/tukea-harrastusmaksuihin/

Mikäli ette ole vielä maksaneet seuran jäsenmaksua tai haluatte liittyä kannatusjäseneksi, voi sen tehdä täällä: https://www.oulunpyrinto.fi/etusivu/liity-jaseneksi/

Nyt on myös hyvä hetki antaa aika ajatukselle tulla mukaan vapaaehtoistoimijaksi Oulun Pyrintöön. Mikä on sinun vahvuutesi, mielenkiinnon kohteesi, jolla voisit ajatella olevan merkitystä seuran kehittämisessä toimikunnissa ja lajien johtoryhmissä. Tai olisitko valmis tulemaan toimitsijaksi tai talkoolaiseksi satunnaisiin tehtäviin, joihin voit tarttua jos aikataulu antaa juuri sillä hetkellä myöten. Vapaaehtoisille apuohjaajille on myös aina paikkansa seuratoiminnassa. Ole rohkeasti yhteydessä toiminnanjohtajaan.

Oulun Pyrinnössä toivomme, että yhteisöllinen seurahenki auttaa kannattelemaan meidät tämän poikkeuksellisen ajankohdan ylitse ja jatkamme tilanteen jälkeen entistä voimakkaampana.

Jos meillä ei olisi urheiluseuraa, ihmiset eivät vahvistuisi!

Oulun Pyrintö ry

Lisätietoja: Hanna Uusitalo, Toiminnanjohtaja p. 040 7285494